diumenge, 14 de juny del 2015

ACTIVITAT 3: CONCLUSIONS


INTRODUCCIÓ

La intenció d’aquest informe de síntesi és recollir tots els aprenentatges i canvis conceptuals que hi ha hagut en els meus coneixements previs sobre les Noves tecnologies al llarg de la realització de les PACs i el debat. Hem treballat els fonaments teòrics de l’educació i la tecnologia, així com també les relacions entre CIÈNCIA-TECNOLOGIA-SOCIETAT- EDUCACIÓ a través de la lectura del mòdul 1 de l’assignatura escrit per Julio Cabero, l’article de Domenech i Tirado (2002), i altres documents i vídeos que el tutor ens ha facilitat per a poder participar en el debat.

Per dur a terme aquest estudi hem realitzat diferents activitats: la creació d’un blog, l’avaluació inicial, la participació en el debat,...

La veritat és que ha canviat molt el meu concepte sobre les noves tecnologies de la informació, i a partir de l’aprenentatge significatiu, partint del què jo sabia, s’han ampliat els meus aprenentatges.

REPRESENTACIÓ GRÀFICA CONCEPTUAL

La relació que vaig establir entre ciència, tecnologia, educació i societat era molt simple, ja que no tenia massa clar la interacció entre els quatre conceptes. Un cop llegit tot el material que se’ns va proposar els coneixements es van ampliar.

En el nou mapa conceptual es pot observar l’ampliació de coneixements relacionats sobre els fonaments teòrics i els nous coneixements sobre l’amplitud de relacions existents entre tots els conceptes.




CANVIS CONCEPTUALS

La realització d’aquesta PAC ha suposat una lectura atenta i analítica de tots els documents que se’ns han proposat. Previ a la realització de la PAC calia la participació en un debat, que per cert, he trobat molt ben organitzat i penso que ha estat molt constructiu ja que a part de fer una aportació personal sobre algun dels fils proposats havíem de fer una explicació contra argumentant algun dels comentaris dels altres companys.

La part més difícil ha sigut elaborar el mapa conceptual lligant tots els conceptes que tenia, però crec que no ho he fet pas del tot malament.

Evidentment que hi ha hagut uns canvis conceptuals i una manera diferent de veure la relació entre C-S-T-E. Com a aprenentatge final puc dir que un dels canvis respecte als conceptes de ciència-societat- tecnologia –educació és que tot i ser conceptes que tenen la seva pròpia identitat, tots ells van estretament lligats, relacionats i vinculats. No podem analitzar-ne un sense tenir en compte les variables que la determineni que estan vinculades a la influència que cadascun d’aquests conceptes exerceix sobre l’altre i al context.

Cal tenir en compte que els progressos en la ciència i la tecnologiasón originats a demanda de la societat, per tant d’un determinat context social. De fet la nova societat de la informació i la comunicació s’ha hagut d’adaptar als canvis que la ciència i la tecnologia estan experimentant.

La ciència i la societat van estretament lligades, ja que la ciència proporciona coneixements per al progrés de la societat. Per altra banda la relació entre societat i tecnologia també és important ja que la tecnologia provoca canvis a nivell econòmics, culturals, educatius,...que esdevenen significatius per a la societat. Per a defensar aquests canvis trobem dues postures ben diferenciades: el tecnodeterminismei el sociodeterminisme. El primer considera que la relació entre tecnologia i societat és unidireccional, és a dir que van en una mateixa direcció. Per altra banda el socieodeterminisme considera que allò important . Davant la dificultat de posicionar-se davant d’una o altra postura ha sorgit el postulat d’heterogeneïtat amb dues bandes: la perspectiva interactiva i la perspectiva del teixit sense costures.

I de la relació entre tecnologia i educació n’esdevé la tecnologia educativa. És un altre concepte que m’ha canviat, el de la tecnologia educativa, que només ho veia com al domini de diferents tècniques i recursos, però és més tot un procés per a la consecució d’uns objectius que afavoreixin la situació d’ensenyament –aprenentatge. D’aquesta manera podem garantir un ensenyament de qualitat.

Així caldria pensar en la necessitat d’elaborar un currículum real adaptat a les necessitats educatives del moment, elaborant estratègies d’ensenyament- aprenentatge que ajudin a desenvolupar habilitats cognitives per un bon ús de les TIC. L’aplicació de les Tic a l’educació produeix nous escenaris per a l’ensenyament i facilita entorns per a l’aprenentatge significatiu per als alumnes afavorint els aprenentatges i el desenvolupament d’habilitats cognitives dels alumnes tal i com justifiquen la psicologia de la Gestalt, la psicologia conductista, cognitiva i constructivista, que veuen les TIC com una eina molt valuosa per a desenvolupar l’aprenentatge significatiu.

Tal i com vaig comentar en la síntesi del debat una de les frases que em van agradar més dels companys va ser “Sembla que la inclusió de les noves tecnologies a l’escola, pot ajudar a canviar les dinàmiques passives dels alumnes, els quals, no s’adapten a l’àmbit escolar, ja que aquest no està adaptat a la societat ni la cultura”. Podem veure la relació que hi ha entre els conceptes de tecnologia, educació, societat. L’educació s’ha d’adaptar a la societat de les noves tecnologies si vol l’èxit dels seus alumnes. Tot i que l’escola ja intenta fer canvis per adaptar-se a les noves tecnologies, sembla que no ho fa de la millor manera o no acaba de trobar la direcció correcta per fer que els alumnes tornin a mostrar interès i ganes per aprendre. Potser si que part de la desmotivació que tenen és degut a que els mètodes tradicionals d’aprenentatge no els atrauen, però també penso que són els continguts que se’ls ensenya. Així doncs, les TIC esdevenen un sistema d’aprenentatge que, si s’utilitza correctament i els continguts són adequats, pot ajudar a l’alumne a fer un aprenentatge més significatiu, a fer-lo partícip del seu procés d’aprenentatge.

Per tant veiem que la interacció SOCIETAT-TECNOLOGIA-CIÈNCIA - EDUCACIÓ és útil i necessària; per poder avançar i obtenir nous coneixements.

CONCLUSIONS:

M’està agradant l’assignatura, tot i que porta bastanta feina, les activitats que es proposen són de dedicar-hi unes quantes hores tant en la lectura del material com en l’elaboració de les activitats...( ara falta el projecte final).

La veritat és que he modificat i construït nous coneixements que han ampliat les meves idees sobre alguns conceptes i sobre la relació entre Ciència- tecnologia- educació- societat, que sí que han d’estar en estreta i constant relació.

La construcció d’aquests nous coneixements s’han construït a partir del treball individual d’estudi, com del treball en grup en la participació del debat, que he trobat molt interessant i molt ben estructurat. El fet d’haver-me de posicionar en una postura ( tecnodeterminista o sociodeterminista) ha fet que em fos fàcil i alhora difícil extreure les meves opinions al respecte dels fils del debat.

També he de dir que la creació d’un blog m’ha agradat, ja que he aprés a fer servir una eina nova i aprendre coses noves sempre és positiu! Ah i també a fer mapes conceptuals amb el programa Cmaps Tools ( crec que l’ensenyaré als meus alumnes). Elaborar el mapa conceptual amb el programa Cmap Tools ha sigut un gran repte. Ja vaig dir en l’avaluació inicial que sóc de les que no em llegeixo casi mai les instruccions de res, més aviat vaig provant...He de dir que no vaig trobar tant difícil el funcionament del programa, però que evidentment no vaig aprofundir gaire. És una de les activitats que més m’ha costat ja que tenia molta informació per lligar i no sabia com posar-m’hi... espero que el resultat final sigui bo. No coneixia el programa, però crec que em pot ser útil fins i tot per ensenyar als meu alumnes.

Estic contenta perquè tot plegat ha fet possible un bon aprenentatge significatiu.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada