Cas 1: Sobre el projecte
|
|||
RESOLUCIÓ
D’UN PROBLEMA SIGNIFICATIU
Síntesi
destacant l’aprenentatge que es pretén
|
|||
11 alumnes d’un
grup reduït de matemàtiques han participat d’una activitat d’aprenentatge
utilitzant les TIC, concretament el moddle, per a resoldre un problema. Han aprés a penjar informació i a
reenviar-la.
|
|||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
|
Context
General
|
|||
Experiència en ensenyament
|
- 9 anys ( mestra, jo)
|
- 1 any en guarderia, 8 en educació primària
|
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
-
Les fan
servir a casa i a classe.
|
- A casa no tots en tenen, per tant alguns només les fan
servir a l’escola.
|
|
Tipus d’escola
|
- Infantil, Primària i Secundària
|
- Concertada
|
|
Localització del centre
|
- Poble de la comarca d’Osona.
|
- Centelles
|
|
Connexió
|
- Internet. Alta velocitat
|
---
|
|
Localització dels recursos tecnològics
|
- Aules d’informàtica i per tota l’escola
|
- Totes les classes disposen d’un portàtil i projector.
|
|
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
|
-
Classe
mitja, mitja - alta
|
---
|
|
Context
de la història o cas
|
|||
Nivell dels alumnes
|
- 5è curs ( 11
anys)
|
- Primària
|
|
Àrea / unitat
|
- Matemàtiques
|
- Grup de desdoblament
(reforç)
|
|
Fites en
la història
|
|||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
- Pensar entre tots les pautes a seguir per resoldre
problemes. Es gravaran les pautes i les penjarem al moddle
- Cada alumne escriurà 10 problemes que després
s’organitzaran tenint en compte el grau de dificultat.
- En les sessions següents, els alumnes s’hauran de
connectar al moddle i resoldre els problemes
que ells han escrit, i que la mestra haurà classificat per nivells de
dificultat.
- Autocorrecció dels problemes i autoavaluació de l’aprenentatge
aconseguit.
|
---
|
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
- Conèixer el funcionament del moddle
|
- Cal tenir en compte que a ESO faran servir la
plataforma digital i és una manera de familiaritzar-s’hi.
|
|
Tipus d’activitat
|
- Activitat d’aprenentatge utilitzant les TIC
|
- Es busca que generi aprenentatge significatiu.
|
|
Activitats
de la història o cas
|
|||
Tecnologies utilitzades
|
- La plataforma Moddle ( cada nen té la seva clau d’accés)
- Projector per explicar com s’accedia i el funcionament del moddle.
|
-----
|
|
Raó per la qual la fa servir
|
- Per aprendre el funcionament del moddle, plataforma que
faran servir quan arribin a ESO.
- Per treballar d’una manera diferent el problema
significatiu plantejat.
|
- Recordem que el problema era la comprensió dels
problemes matemàtics.
|
|
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a
realitzar)
|
- Utilitzar eines per representar el coneixement
|
---
|
|
Dificultats trobades
|
- Ens ha
fallat la connexió wifi en alguna sessió.
- No tots
els nens van poder accedir la primera sessió al moddle
|
---
|
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
- La meva subsituta, que va haver de fer un parell de
sessions.
|
---
|
|
Rol del professor
|
- Mediadora , fomenta el diàleg i la reflexió i ofereix
ajuda quan l’alumne ho requereix
|
---
|
|
Rol de l’estudiant
|
- Explorador i actiu.
Descobrir conceptes i relacions i construeix aprenentatge
|
---
|
|
Resultats
|
|||
Observacions
|
- Els alumnes realitzen l’activitat requerida amb ganes i
implicació
|
---
|
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
- L’activitat partia dels coneixements previs dels
alumnes.
-
L’avaluació
ha sigut continuada i s’ha basat en l’observació directa dels alumnes
i es tindrà en compte el total de problemes resolts. Si han superat els
diferents nivells de dificultat.
-
També els
alumnes realitzaran una autoavaluació de l’aprenentatge aconseguit.
|
-
Seguiré el procés a través del
campus virtual moddle, d’aquesta manera podré seguir el procés d’una manera
fiable i segura.
|
|
Lliçó apresa pel professor
|
- L’ús de
les TIC resulta molt motivador per l’aprenent. També fomenta l’autonomia, ja
que un cop explicat l’aprenent no necessita que el docent estigui al seu
costat.
- Resoldre
un problema a partir de la construcció de nous coneixements.
|
---
|
HISTÒRIA COMPLERTA
Entrevistador:
Voldria demanar-te si pots compartir
/ explicar una història sobre alguna activitat d’aprenentatge que hagis
realitzat utilitzant les noves tecnologies.
Docent: No fa gaire
vaig fer una activitat amb onze alumnes de cinquè de primària (11 anys), en l’àrea
de matemàtiques. L’activitat d’aprenentatge tenia com a objectiu la resolució d’un problema significatiu per als
aprenents utilitzant les TIC: Comprenem problemes matemàtics.
Entrevistador: Ens situem en una escola...
Docent: una escola
concertada d’un poble de la comarca d’Osona. Una escola que té els tres cicles
Infantil, primària i secundària. El nivell dels alumnes és mitjà, mitjà alt.
Entrevistador:
Vas triar tu el tema?
Docent: Aquest curs
només faig matemàtiques a cinquè, i català a quart ( a més de classes de reforç
i educació especial). Després d’analitzar
a on hi havia més mancances vaig veure que l’àrea de matemàtiques donava molt
joc. Entre els onze alumnes que tinc a l’assignatura, vam analitzar on creien
que tenien més dificultats: entendre conceptes, resoldre problemes,.... I vam
decidir buscar pautes per comprendre els problemes matemàtics.
Entrevistador:
Quin mitjà TIC has utilitzat?
Docent: Com que aquest
curs han començat a utilitzar la plataforma moddle, vaig pensar que per treure’n
més profit podríem utilitzar el moddle, així ells aprenien el funcionament i s’hi
familiaritzaven. Aprenien a pujar, descarregar arxius,...
Entrevistador: Quines activitats has dut a terme per a resoldre el
problema plantejat?
Docent: Primerament
entre tots vam analitzar els passos que calia seguir per a resoldre problemes,
ja que vam creure que era el principal problema, no sabien que havien de fer.
Un cop fet això cada alumne amb el word va escriure els passos i ho va “decorar”
al seu gust. Ho vam penjar al moddle, cadascú al seu. La intenció era gravar-ho
amb vídeo però no va ser possible. La següent activitat va ser demanar a cada
un dels alumnes que escrivissin 10 problemes, i desprès els vaig classificar
per nivells de “dificultats” i els vaig penjar al moddle, cada grup tenia un
nom: de sessió 1, sessió 2,... Així a cada sessió els alumnes ja sabien quin
grup de problemes havien de fer. Si no s’acabaven en aquella sessió podien
acabar-los en la següent, però al final de l’activitat s’havien de tenir tots
corregits.
Entrevistador:
Si al final de cada sessió havien d’estar corregits, la
correcció també era individual o els corregíeu entre tots?
Docent: La correcció
també era individual, tenien els problemes resolts correctament penjats. Però només
ho podien obrir quan la mestra havia controlat que tots estaven fets. Es mirava que no fessin trampes.
Entrevistador:
I l’avaluació com s’ha dut a terme? Els
alumnes han valorat l’aprenentatge fet?
Docent: Es va mirar
quin “nivell” de resolució de problemes tenien els alumnes, per tant es va fer
una avaluació inicial ( a partir d’uns trobats per internet). Desprès l’avaluació
va ser continuada es basava en l’observació
directa dels alumnes i es tindrà en compte el total de problemes resolts. Si s’havien
superat els diferents nivells de dificultat. Jo vaig seguir el procés a través
del campus virtual moddle, d’aquesta manera vaig poder seguir el procés d’una
manera fiable i segura. Els alumnes al acabar l’activitat van fer una
autoavaluació, tant de l’aprenentatge fet per ells com del procés seguit, i la
veritat és que el van valorar positivament.
Entrevistador: I per tant la
valoració que en fas tu d’aquesta activitat, també és positiva?
Docent: La meva finalitat era que tinguessin una mica de
domini sobre del moddle i així ha estat. I l’objectiu de l’activitat d’aprenentatge
era que aprenguessin a resoldre problemes de manera correcte, sabent quines
eren les dades, les operacions correctes,...i crec que també ho hem aconseguit!
Per tant, sí, la meva valoració també és positiva!
Entrevistador: Unes preguntes més personals,... quants anys fa que et dediques a l’ensenyament?
Docent: Fa 9 anys que sóc mestra. Després d’estar un curs en
una guarderia, vaig començar a fer substitucions a primària a la pública, fins que vaig començar a la concertada on
estic ara, i on estic molt a gust!
Entrevistador: Quin nivell diries que tens en l’ús de les noves tecnologies? Les utilitzes
sovint?
Docent: Crec que tinc un bon nivell, almenys em defenso! La
veritat és que les utilitzo molt, tant a l’escola com a casa. Penso que avui en
dia s’han convertit en una eina imprescindible.
Entrevistador: I els recursos tecnològics es troben a totes les aules?
Docent: A totes les aules i ha un ordinador portàtil i un
projector. I evidentment connexió a internet ( tot i que a vegades falla).
Entrevistador: Ja per acabar, creus que la utilització de les noves tecnologies afavoreix
l’aprenentatge?
Docent: Sí. Avui l’ús de les TIC resulta molt motivador per l’aprenent. També
fomenta l’autonomia, ja que un cop explicat l’aprenent no necessita que el
docent estigui al seu costat. És una manera d’aprendre en que l’alumne
possiblement es més conscient del seu aprenentatge.
Entrevistador: Moltes gràcies per les teves respostes.
Docent: Moltes gràcies a tu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada