diumenge, 14 de juny del 2015

CAS 1: HISTÒRIA SOBRE EL PROJECTE


Cas 1: Sobre el projecte
RESOLUCIÓ D’UN PROBLEMA SIGNIFICATIU
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
11 alumnes d’un grup reduït de matemàtiques han participat d’una activitat d’aprenentatge utilitzant les TIC, concretament el moddle, per a resoldre un problema.  Han aprés a penjar informació i a reenviar-la.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
-       9 anys ( mestra, jo)
-       1 any en guarderia, 8 en educació primària
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
-       Les fan servir a casa i a classe.
 
-       A casa no tots en tenen, per tant alguns només les fan servir a l’escola.
Tipus d’escola
-       Infantil, Primària i Secundària
-       Concertada
Localització del centre
-       Poble de la comarca d’Osona.
-       Centelles
Connexió
-       Internet. Alta velocitat
                        ---
Localització dels recursos tecnològics
-       Aules d’informàtica i per tota l’escola
-       Totes les classes disposen d’un portàtil i  projector.
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
-       Classe mitja, mitja - alta
 
                   ---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
-       5è curs  ( 11 anys)
-       Primària  
Àrea / unitat
-       Matemàtiques
-       Grup de desdoblament  (reforç)
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
-       Pensar entre tots les pautes a seguir per resoldre problemes. Es gravaran les pautes i les penjarem al moddle
-       Cada alumne escriurà 10 problemes que després s’organitzaran tenint en compte el grau de dificultat.
-       En les sessions següents, els alumnes s’hauran de connectar al moddle i resoldre  els problemes que ells han escrit, i que la mestra haurà classificat per nivells de dificultat.
-       Autocorrecció dels problemes i autoavaluació de l’aprenentatge aconseguit.
                    ---
 
Nivell d’aprenentatge esperat
-       Conèixer el funcionament del moddle
-       Cal tenir en compte que a ESO faran servir la plataforma digital i és una manera de familiaritzar-s’hi.
Tipus d’activitat
-       Activitat d’aprenentatge utilitzant les TIC
-       Es busca que generi aprenentatge significatiu.
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
-       La plataforma Moddle ( cada nen té la seva clau d’accés)
-       Projector per explicar com s’accedia i el funcionament del moddle.
                       -----
Raó per la qual la fa servir
-       Per aprendre el funcionament del moddle, plataforma que faran servir quan arribin a ESO.
-       Per treballar d’una manera diferent el problema significatiu plantejat.
 
-       Recordem que el problema era la comprensió dels problemes matemàtics.
 
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
-       Utilitzar eines per representar el coneixement
                   ---
Dificultats trobades
-       Ens ha fallat la connexió wifi en alguna sessió.
-       No tots els nens van poder accedir la primera sessió al moddle
                    ---
Ajuda / col·laboració emprada
-       La meva subsituta, que va haver de fer un parell de sessions.
               ---
Rol del professor
-       Mediadora , fomenta el diàleg i la reflexió i ofereix ajuda quan l’alumne ho requereix
               ---
Rol de l’estudiant
-       Explorador i actiu.  Descobrir conceptes i relacions i construeix aprenentatge
                 ---
Resultats
Observacions
-       Els alumnes realitzen l’activitat requerida amb ganes i implicació 
                    ---
Avaluació de l’aprenentatge
-       L’activitat partia dels coneixements previs dels alumnes.
-       L’avaluació ha sigut continuada i s’ha basat en l’observació directa dels alumnes i es tindrà en compte el total de problemes resolts. Si han superat els diferents nivells de dificultat.
-       També els alumnes realitzaran una autoavaluació de l’aprenentatge aconseguit.  
 
-       Seguiré el procés a través del campus virtual moddle, d’aquesta manera podré seguir el procés d’una manera fiable i segura.
 
Lliçó apresa pel professor
-       L’ús de les TIC resulta molt motivador per l’aprenent. També fomenta l’autonomia, ja que un cop explicat l’aprenent no necessita que el docent estigui al seu costat.
-       Resoldre un problema a partir de la construcció de nous coneixements.
---




HISTÒRIA COMPLERTA

 

Entrevistador: Voldria demanar-te si pots compartir / explicar una història sobre alguna activitat d’aprenentatge que hagis realitzat utilitzant les noves tecnologies.

Docent: No fa gaire vaig fer una activitat amb onze alumnes de cinquè de primària (11 anys), en l’àrea de matemàtiques. L’activitat d’aprenentatge tenia com a objectiu  la resolució d’un problema significatiu per als aprenents utilitzant les TIC: Comprenem problemes matemàtics.

Entrevistador: Ens situem en una escola...

Docent: una escola concertada d’un poble de la comarca d’Osona. Una escola que té els tres cicles Infantil, primària i secundària. El nivell dels alumnes és mitjà, mitjà alt.

Entrevistador: Vas triar tu el tema?

Docent: Aquest curs només faig matemàtiques a cinquè, i català a quart ( a més de classes de reforç i educació especial).  Després d’analitzar a on hi havia més mancances vaig veure que l’àrea de matemàtiques donava molt joc. Entre els onze alumnes que tinc a l’assignatura, vam analitzar on creien que tenien més dificultats: entendre conceptes, resoldre problemes,.... I vam decidir buscar pautes per comprendre els problemes matemàtics.

Entrevistador: Quin mitjà TIC has utilitzat?

Docent: Com que aquest curs han començat a utilitzar la plataforma moddle, vaig pensar que per treure’n més profit podríem utilitzar el moddle, així ells aprenien el funcionament i s’hi familiaritzaven. Aprenien a pujar, descarregar arxius,...

Entrevistador: Quines activitats has dut a terme per a resoldre el problema plantejat?

Docent: Primerament entre tots vam analitzar els passos que calia seguir per a resoldre problemes, ja que vam creure que era el principal problema, no sabien que havien de fer. Un cop fet això cada alumne amb el word va escriure els passos i ho va “decorar” al seu gust. Ho vam penjar al moddle, cadascú al seu. La intenció era gravar-ho amb vídeo però no va ser possible. La següent activitat va ser demanar a cada un dels alumnes que escrivissin 10 problemes, i desprès els vaig classificar per nivells de “dificultats” i els vaig penjar al moddle, cada grup tenia un nom: de sessió 1, sessió 2,... Així a cada sessió els alumnes ja sabien quin grup de problemes havien de fer. Si no s’acabaven en aquella sessió podien acabar-los en la següent, però al final de l’activitat s’havien de tenir tots corregits.

Entrevistador:  Si al final de cada sessió havien d’estar corregits, la correcció també era individual o els corregíeu entre tots?

Docent: La correcció també era individual, tenien els problemes resolts correctament penjats. Però només ho podien obrir quan la mestra havia controlat que tots estaven fets.  Es mirava que no fessin trampes.

Entrevistador: I l’avaluació com s’ha dut a terme? Els alumnes han valorat l’aprenentatge fet?

Docent: Es va mirar quin “nivell” de resolució de problemes tenien els alumnes, per tant es va fer una avaluació inicial ( a partir d’uns trobats per internet). Desprès l’avaluació va ser continuada es basava en l’observació directa dels alumnes i es tindrà en compte el total de problemes resolts. Si s’havien superat els diferents nivells de dificultat. Jo vaig seguir el procés a través del campus virtual moddle, d’aquesta manera vaig poder seguir el procés d’una manera fiable i segura. Els alumnes al acabar l’activitat van fer una autoavaluació, tant de l’aprenentatge fet per ells com del procés seguit, i la veritat és que el van valorar positivament.

Entrevistador:  I per tant la valoració que en fas tu d’aquesta activitat, també és positiva?

Docent: La meva finalitat era que tinguessin una mica de domini sobre del moddle i així ha estat. I l’objectiu de l’activitat d’aprenentatge era que aprenguessin a resoldre problemes de manera correcte, sabent quines eren les dades, les operacions correctes,...i crec que també ho hem aconseguit! Per tant, sí, la meva valoració també és positiva!

Entrevistador: Unes preguntes més personals,... quants anys fa que et dediques a l’ensenyament?

Docent: Fa 9 anys que sóc mestra. Després d’estar un curs en una guarderia, vaig començar a fer substitucions a primària a la pública,  fins que vaig començar a la concertada on estic ara, i on estic molt a gust!

Entrevistador: Quin nivell diries que tens en l’ús de les noves tecnologies? Les utilitzes sovint?

Docent: Crec que tinc un bon nivell, almenys em defenso! La veritat és que les utilitzo molt, tant a l’escola com a casa. Penso que avui en dia s’han convertit en una eina imprescindible. 

Entrevistador: I els recursos tecnològics es troben a totes les aules?

Docent: A totes les aules i ha un ordinador portàtil i un projector. I evidentment connexió a internet ( tot i que a vegades falla).

Entrevistador: Ja per acabar, creus que la utilització de les noves tecnologies afavoreix l’aprenentatge?

Docent: Sí. Avui l’ús de les TIC resulta molt motivador per l’aprenent. També fomenta l’autonomia, ja que un cop explicat l’aprenent no necessita que el docent estigui al seu costat. És una manera d’aprendre en que l’alumne possiblement es més conscient del seu aprenentatge.

Entrevistador: Moltes gràcies per les teves respostes.

Docent: Moltes gràcies a tu.

 

 

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada