diumenge, 14 de juny del 2015

ACTIVITAT 4: CONCLUSIONS DEL PROJECTE I MAPA CONCEPTUAL


AVALUACIÓ DE L’APRENENTATGE ACONSEGUIT




L’objectiu del projecte era partir d’un problema per crear coneixement, no un coneixement conceptual, sinó un coneixement del procés per poder-ho aplicar a altres camps. Segons Jonassen (1991) l’objectiu de l’aprenentatge des d’una perspectiva constructivista, és proporcionar múltiples perspectives de la realitat per tal que sigui l’individu mateix qui construeixi la seva visió de l’entorn. La característica més important de l’aprenentatge significatiu serà doncs, la interacció que es produeix entre els coneixements més rellevants de l’estructura cognitiva i el nou coneixement en curs d’assimilació.

Quan la problemàtica té un sentit per qui l’ha de resoldre, es converteix en un problema significatiu que té moltes opcions de ser resolt amb èxit.

Per resoldre un problema cal experimentar, provar, descobrir, manipular, ordenar, comprovar,...es posen en joc moltes habilitats i estratègies.

Així doncs s’ha partit dels coneixements previs dels alumnes, al demanar que diguessin quins creien que eren els passos a seguir per a resoldre els problemes.

S’ha seguit un procés d’avaluació sumativa amb diferents etapes d’avaluació: inicial, per saber quin nivell de comprensió matemàtica tenien; continuada, ja que havien d’anotar la quantitat de problemes ben resolts i no en el full; i final amb l’autoavaluació. També s’ha valorat l’actitud dels nens, la seva participació, l’ interès que mostraven envers les activitats proposades, la resolució de dubtes i els progressos que experimentaven en relació al contingut treballat, tenint en compte els seus coneixements previs. Els alumnes han mostrat molt interès en relació al tema plantejat, ja que ells mateixos el van proposar. Han tingut una actitud molt positiva i participativa i el fet de que els problemes que havien de resoldre els havien escrit ells, feia que sentissin el projecte més pròxim.

També cal dir que el fet de que ells hagin pogut autoavaluar-se i veure el propi progrés ha fet que ens alguns casos estiguessin més al cas al fer la següent sessió.


Considero que els alumnes han assolit els objectius establerts inicialment. Ara caldrà veure si seran capaços d’utilitzar les estratègies apreses tant en la resolució de problemes com en la comprensió en general.

AVALUACIÓ TECNOLÒGICA DEL DISSENY

En aquest apartat parlaré sobre el paper de mediació que ha tingut la tecnologia utilitzada.

En aquest projecte només s’ha utilitzat els ordinadors de l’aula d’informàtica, amb els quals s’ha connectat a internet i al campus virtual moddle.

Cal destacar que les TIC resulten un element motivador i potenciador de l’atenció per als alumnes i que aquest fet s’ha de valorar positivament.

La valoració del projecte és molt positiva, ja que els alumnes s’han familiaritzat més amb l’ús del moddle com a campus virtual on poden rebre i penjar informació o tasques que se’ls demanen, a penjar vídeos, documents,...

A l’escola es fan servir les noves tecnologies, sobretot per projectar treballs que fan els alumnes, o s’aprofiten els recursos digitals que ofereixen les editorials per a ampliar o explicar temes, cal que es vagin introduint altres noves tecnologies com la pissarra digital.

A simple vista semblava que els alumnes ja sabien com utilitzar el moddle, ja que se’ls hi van fer un parell de classes d’informàtica per explicar el funcionament, però durant les 3 primeres sessions se’ls hi ha hagut de recordar.

Cal tenir en compte que si es pretén que les TIC s’incorporin a les aules i també en el currículum, s’ha d’evitar que el seu ús es converteixi en una activitat descontextualitzada del desenvolupament curricular.

El que sí que es pot afirmar és que la tecnologia educativa (TE) basada en el disseny, aplicació, anàlisi i avaluació de situacions d’aprenentatge, fent referència al procés d’ensenyament – aprenentatge, té una incidència directa amb l’aprenentatge significatiu, ja que mostra especial interès per la zona de desenvolupament dels aprenents.

 

CONCLUSIONS

La veritat és que l’elaboració del projecte ha estat una activitat molt laboriosa, però també molt enriquidora i satisfactòria. Per una banda m’ha proporcionat les bases teòriques per aproximar-me al fenomen de la incorporació de les TIC en l’educació, alhora que m’ha permès interpretar els processos d’ensenyament i aprenentatge per a ser capaç de valorar com les TIC poden potenciar el disseny, anàlisi i aplicació de situacions que promoguin l’aprenentatge significatiu. Com a mediadora també he hagut de posar en funcionament habilitats i estratègies per desenvolupar, adaptar i resoldre les diferents activitats.
 He de dir que el més difícil va ser trobar un tema per a l’activitat, ja que aquest curs al no ser tutora, només faig classes de català de 4t  i matemàtiques de 5è  d’un dels tres grups de desdoblament de cada assignatura ( a part d’hores de reforç i educació especial). També podria haver fet de comprensió lectora de llengua catalana, o treballar algun aspecte concret d’algun dels alumnes que tinc a reforç, però aprofitant que els alumnes de 5è s’han d’anar familiaritzant amb el moddle vaig pensar que així faríem dues feines: el mini projecte i practicar amb el moddle. Després de tenir això clar vam pensar entre tots un aspecte comú que ens costés i va sortir la  comprensió i resolució de problemes.  Em va costar una mica trobar que fos un problema significatiu, però quan vam començar a elaborar les pautes a seguir per a resoldre problemes entre tots,  vaig començar a veure que s’engrescaven per què veien que si seguien aquelles ordres els problemes eren més fàcils de resoldre.
 Crec que el disseny de l’activitat ha estat força engrescador i significatiu per als alumnes, de fet, molts utilitzen les pautes per a resoldre els problemes i els surten força més bé.   EL fet de tenir la pauta sempre disponible també els ajuda. Se’ls ha donat un full amb 20 problemes i quan tenen una estona lliure els van fent. Ara tots els troben fàcils!
 La principal conclusió que puc extreure d’aquesta activitat és la importància de la utilització de els TIC per aconseguir aprenentatges significatius. La inclusió de les noves tecnologies en el món educatiu obre un gran ventall de possibilitats per a fomentar l’aprenentatge significatiu en els nostres alumnes. Nosaltres com a mestres hem d’ensenyar als alumnes a utilitzar les noves tecnologies   adequadament, i així que siguin ells mateixos els qui les utilitzin per a construir coneixement.

També voldria dir, que a mesura que realitzava les activitats, vaig adonar-me que tot i ser repetitives en els alumnes no els feia res, ja que representava que augmentava la dificultat dels problemes i només pensaven en superar-ho i fer-los tots bé. Evidentment que ara canviaria moltes coses, però crec que els resultats són positius, i ells també van treballar de manera diferent. Penso que al ser de 5è depèn de quines activitats els hi proposes les troben infantils i avorrides ( ja vaig buscar JCLic de problemes, i altres pàgines). D’aquesta manera, ells eren els que feien l’activitat, escrivien els seus propis problemes per a ser resolts per els seus companys.
Per acabar dir que tot i la “dificultat” m’ha agradat fer aquest projecte, ja que m’ha estat molt útil per assolir estratègies de treball amb elements tecnològics enfocats en un context concret i també per a incloure i tenir en compte diverses eines tecnològiques a l’hora de dissenyar activitats d’ensenyament aprenentatge.
L’elaboració i implementació d’aquest projecte ha estat una experiència molt positiva i de la qual he pogut aprendre moltes coses.
 

 MAPA CONCEPTUAL

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada